کاهش هزینه ساخت باند دوم محور شهربابک – هرات با روسازی بتنی

 کاهش هزینه ساخت باند دوم محور شهربابک – هرات با روسازی بتنی

شهربابک در استان کرمان، یک شهر کویری با تاریخی کهن است. این شهر به دلیل دارا بودن معادن مس و فیروزه و همچنین مجاورت با معادن مهم استان کرمان از جمله مس سرچشمه و مس میدوک و قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب، از اهمیت خاصی برخوردار است. راه مواصلاتی شهربابک – هرات، بندر شهدرجایی در جنوب را از طریق سیرجان و یزد به مرکز و شمال ایران متصل میکند. پروژه باند دوم محور شهربابک – هرات در جهت ایمن‌سازی و افزایش تردد در حال اجرا ست و هم اکنون ۱۰ کیلومتر از این مسیر زیر بار ترافیک است. نکته مهم در ساخت باند دوم این مسیر، اجرای آن با روسازی بتن غلطکی به ضخامت ۲۰ سانتیمتر است که صرفهجویی قابل توجهی را در پی دارد.


به گفته آقای محمدرضا کدخدا، معاون ساخت و توسعه راه‌ها اجرای روسازی بتنی این مسیر باعث حذف لایه اساس و همچنین دو لایه آسفالت بتنی با قیر شده، از این رو شاهد کاهش هزینه اجرای پروژه از ۵۴ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان هستیم. باند دوم محور شهربابک به هرات حدود ۴۴ کیلومتر است. ۱۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و قرار است تا پایان امسال ۲۰ کیلومتر دیگر نیز زیر بار ترافیک برود. پیشرفت فیزیکی پروژه هم حدود ۶۰ درصد است. به گفته آقای کدخدازاده یکی از مهمترین دلایل تاخیر این پروژه، وجود معارضهای متعدد در ۳ کیلومتر ابتدایی مسیر است که برای رفع آن قرار است با تعریض راه مشکل حل شود.
منبع: cdtic.ir

اشتراک گذاری

رامین جهان پور

کارشناس عمران هستم. از سال 87 مشغول فعالیت تولید محتوا در حوزه آی تی بودم و هم اکنون در زمینه حمل و نقل می نویسم.

1 نظر

  • فقط یه ایرادی که آسفالت بتنی داره اینه که سر و صدای زیادی داره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *