پروژه اتصال راه آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی

 پروژه اتصال راه آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی

پروژه احداث راه ریلی قزوین – رشت – انزلی یکی از از مهم‌ترین بخش‌های کریدور اتصالی منطقه آزاد کاسپین به خلیج فارس و آب‌های آزاد است. این پروژه علاوه بر اهمیت حمل‌ونقل بار و مسافر در استان گیلان به عنوان یک راه مواصلاتی مهم در ترانزیت از جنوب کشور به مناطق شمالی ایران و کشورهای همسایه به حساب می‌آید. بخش ابتدایی پروژه که اتصال ریلی قزوین به رشت بود از سال ۸۵ کلنگ‌زنی و در قالب ۸ قطعه احداث شد. ظرفیت باری پروژه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر و ۱۰ میلیون تن بار در سال خواهد بود. راه آهن قزوین – رشت اواخر سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید.

راه آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی  از جمله مشخصات پروژه است. همچنین بزرگ‌ترین پل راه آهن کشور که بر روی دریاچه سد سفید رود قرار گرفته نیز در این پروژه احداث شده است. این پل حدود ۱۴۳۰ متر طول دارد. این راه ریلی به صورت یک رشته از ایستگاه سیاه چشمه قزوین آغاز و با عبور از ایستگاه‌های دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد و امام زاده هاشم به ایستگاه رشت می‌رسد. نکته قابل توجه دیگر این که این خط ریلی از رشت به دو شاخه تقسیم می‌شود، یکی به سمت بندر انزلی و دیگری به سمت آستارا می‌رود تا خلیج فارس در آستارا به جمهوری آذربایجان و از آنجا تا فنلاند مرتبط می‌گردد.

نقشه مسیر ریلی قزوین – رشت و رشت – انزلی

در حال حاضر بخش دوم در قالب اتصال رشت به انزلی در سه قطعه و به طول ۴۰ کیلومتر در دست ساخت است. تلاش دولت دوازدهم اتمام این قطعه تا پایان عمر دولت آقای روحانی ست. با تکمیل این قطعه دریای خزر به آب‌های گرم جنوبی پیوند می‌خورد. هرچند به دلیل برخی مشکلات که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم احتمال اتمام کامل پروژه تا سال ۱۴۰۰ کم است.

در حال حاضر پروژه رشت – انزلی در هر سه قطعه مشغول عملیات زیرسازی است. همچنین عملیات ریل‌گذاری آن در ۲۰ شهریور با حضور باقر نوبخت مشاور رئیس جمهور آغاز شد. عملیات روسازی این قطعه ۴۰ کیلومتری با اعتبار حدود ۴ هزار و ۲۵ میلیارد ریال برای ۷ هزار و ۶۰۰ تن ریل، ۶۴ دستگاه سوزن، ۱۰۵ هزار قطعه تراورس، ۲۱۰ هزار مجموعه پابند، ۱۴۰ هزار مترمکعب بالاست و ۴۲ هزار متر مکعب زیربالاست در نظر گرفته شده. این خط ریلی از ایستگاه رشت آغاز و با عبور از پیرباز به بندر زیبای انزلی می‌رسد.

یکی از  مشکلات بارزی که پیشرفت پروژه رشت – انزلی را به تاخیر می‌اندازد؛ عدم تامین مصالح است. به گفته آقای زارع استاندار گیلان، اولویت تامین مصالح پروژه، ماسه بادی ست که با پیگیری‌های جدی قرار است از سه منبع سد شفارود، اداره بنادر انزلی و یک شرکت خصوصی تامین شود. مورد بعدی مشکلات زیست محیطی منطقه است. همان‌طور که می‌دانید تالاب بین‌المللی انزلی با مشکلات زیست محیطی فراوانی روبه‌رو بود که با جدیت مسئولین تا حد زیادی مرتفع شده است. اما گذر ریل راه آهن از کنار تالاب نگرانی‌های زیادی را در این خصوص ایجاد کرده. البته به گفته آقای عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور این موضوع با هماهنگی‌های انجام شده توسط سازمان محیط زیست مرتفع شده است. مورد بعدی نیز تامین اعتبار است که البته رئیس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد برای مرتفع کردن آن داده است.

منابع: cdtic.ireghtesadonline.comirna.irrai.ir

اشتراک گذاری

رامین جهان پور

کارشناس عمران هستم. از سال 87 مشغول فعالیت تولید محتوا در حوزه آی تی بودم و هم اکنون در زمینه حمل و نقل می نویسم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *