محصولات ایران خودرو با قوای محرکه جدید در راهند

 محصولات ایران خودرو با قوای محرکه جدید در راهند

معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو به‌تازگی درباره‌ی نسل جدید قوای محرکه و موتورهای اتومبیل‌های این شرکت صحبت کرده است.

کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، گفت: «در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه‌ی راه موتور و قوای محرکه‌ی ایران‌خودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه استوانه و عرضه‌ی خودرو با گیربکس‌های جدید در دستور کار قرار دارد.»

پورمجیب عنوان کرد که ارتقای ظرفیت خط تولید مونتاژ موتور EF7 به «روزانه هزار دستگاه» در دستور کار شرکت قرار گرفته است. او همچنین به پروژه‌ی بهبود موتورهای EF، با نام EF پلاس، اشاره کرد؛ پروژه‌ای که انتظار می‌رود ظرف یک سال آینده محصول آن را در بازار ببینیم و قرار است کاهش مصرف دست‌کم یک لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت به ارمغان بیاورد.

وی در ادامه از ارتقای «بسیار جدی» در موتورهای XU خبر داد که تحت پروژه‌ی XU پلاس دنبال می‌شود و گفت: «موتور XU پلاس را امسال تولید می‌کنیم. نوع ارتقا یافته موتور TU5 دیگر پروژه‌ی موتوری است که با ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و همزمان با تولید محصول پروژه‌ی K132 محقق خواهد شد.»

پورمجیب سپس به سراغ پروژه‌ی راهبردی دیگر این مجموعه، یعنی توسعه‌ی موتور سه سیلندر یا سه استوانه رفت. او ضمن اشاره به اینکه موتور سه استوانه یکی از روندهای جهانی است، از تولید نمونه‌ی اولیه‌ی آن تا پایان سال خبر داد. وی گفت: «توسعه و تولید انبوه این موتور تا سال ۱۴۰۱ طول خواهد کشید که خود، کار بزرگی است.»

توسعه‌ی گیربکس مورد دیگری بود که معاون نحقیقات و طراحی محصول ایران‌خودرو به آن پرداخت. او خاطرنشان کرد:

برای حرکت بهتر خودرو در سرعت‌های بالا، کاهش مصرف سوخت [و] راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس شش دنده را در دستور کار قرار داده‌ایم. رانا با گیربکس شش دنده نیز امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نقشه‌ی راه گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT را داریم که تا آخر سال نمونه‌ی اولیه‌ی آن تولید خواهد شد.

پورمجیب افزود: «دنا پلاس توربو با گیربکس شش سرعته‌ی اتوماتیک و موتور EF7TC نیز که اوایل سال جاری تولیدی شد، به‌زودی به گیربکس شش سرعته‌ی دستی نیز مجهز خواهد شد. تا آخر امسال نیز ۲۰۷ را هم با گیربکس شش سرعته‌ی اتوماتیک تولید خواهیم کرد.»

به گفته‌ی وی، موتور EF7 توربوشارژ با گیربکس شش سرعته اتوماتیک هم روی محصول پروژه‌ی K132 به کار خواهد رفت؛ ضمن اینکه در خردادماه سال آینده، این محصول با موتور ارتقا یافته‌ی TU5 و گیربکس شش سرعته‌ی اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. همچنین در آینده پژو پارس هم به گیربکس شش سرعته‌ی اتوماتیک مجهز خواهد شد.

در پایان، پورمجیب از آغاز طراحی و توسعه‌ی گیربکس اتوماتیک DCT طی سال جاری خبر داد. وی گفت: «ما با برنامه‌ای کاملا روشن، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار داریم و در بازه‌ی زمانی دوساله به تمام نیازهای مشتریان‌مان پاسخ خواهیم داد.»

منبع: ikcopress.ikco.ir

اشتراک گذاری

آرش رستمی

آرش رستمی هستم؛ کارشناس عمران. از سال ۸۸ در مورد IT و سرگرمی‌های دیجیتال قلم‌فرسایی کردم و الان هم با نوشتن درباره‌ی دنیای حمل و نقل مشغولم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *