محبوبیت بالای تویوتا راو ۴ هیبرید

ظاهرا نسخه‌ی هیبرید تویوتا RAV4 از لحاظ محبوبیت، مدل معمولی را پشت سر گذاشته است.

تویوتا پس از معرفی اولین مدل پریوس در سال ۲۰۰۱، همواره یکی از پیشگامان عرصه‌ی اتومبیل‌های هیبریدی بوده است. از آن زمان تاکنون، این خودروساز ژاپنی بسیاری از محصولات خود را به موتورهای الکتریکی مجهز کرده است که این شامل حال RAV4 هم می‌شود. نسخه‌ی هیبرید RAV4 به‌لطف مصرف بهینه‌ی سوخت و کارایی بالای خود، از اتومبیل‌های بسیار پرطرفدار سال ۲۰۲۰ بوده؛ به‌طوری که از لحاظ محبوبیت، مدل استاندارد را هم پشت سر گذاشته و بسیاری از مشتریان به‌وضوح آن را به نسخه‌ی بنزینی ترجیح می‌دهند.

اتومبیل‌های RAV4 از زمان آغاز عرضه‌ی‌شان در دهه‌ی ۹۰ میلادی همیشه محبوبیت بالایی داشته‌اند و اکنون هم در جایگاه نخست پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند کراس‌اور در آمریکا قرار دارند. در طی دهه‌ی گذشته، فروش خانواده‌ی RAV4 بیش از دوبرابر شده است. جالب‌تر آنکه به‌گزارش AutoNews، اخیرا راو ۴ هیبرید برای اولین بار فروش بیشتری را نسبت به نسخه‌ی بنزینی تجربه کرده است. بنا به این گزارش، در ماه ژوئن امسال نسخه‌ی هیبرید RAV4 فروشی معادل ۱۷ هزار و ۵۱ دستگاه داشته؛ درحالی‌که از نسخه‌ی معمولی تعداد ۱۷ هزار و ۴۲ دستگاه به فروش رفته است.

گرچه این اختلاف فروش در نگاه اول ممکن است ناچیز جلوه کند، اما به نکته‌ی مهمی اشاره دارد: اینکه مشتریان دارند بیشتر به خودروهای هیبرید و تمام‌الکتریکی اقبال نشان می‌دهند. این مورد همچنین نشان می‌دهد که خریداران حاضرند در ازای دستیابی به مصرف بهینه‌تر سوخت، مبلغ بیشتری برای تهیه‌ی اتومبیل پرداخت کنند. در این میان، RAV4 هیبرید چنان عملکرد موفقی در بازار داشته که با وجود مشکلاتی که در پی شیوع ویروس کرونا گریبان‌گیر تویوتا شده‌اند، فروش این مدل با رشدی ۷۸ درصدی همراه بوده است.

تویوتا مشخصا به‌دنبال افزایش فروش محصول هیبرید خود است. برای دستیابی به این هدف، خودروساز ژاپنی قیمتی رقابتی را برای RAV4 Hybrid در نظر گرفته تا مشتریان هرچه بیشتری برای آن دست‌وپا کند. موفقیت RAV4 هیبرید احتمالا روی برنامه‌های تویوتا برای الکتریکی کردن وانت‌های این شرکت هم اثر خواهد گذاشت.

اندرو گیللند، معاون فروش تویوتا در آمریکای شمالی، می‌گوید: «ما در جایگاه یک برند، به‌طور پیوسته سرگرم یادگیری شیوه‌های بازاریابی [خودروهای] هیبرید هستیم. در این میان، هر نوع خودرویی بازاریابی خاص خودش را می‌طلبد که در مورد RAV4 تاکید بیشتر روی کارایی و کلیت [محصول] است.»

هر دو نسخه‌ی بنزینی و هیبرید RAV4 محصولات باکیفیتی هستند و به‌ویژه برای خانواده‌ها گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند. بااین‌حساب انتخاب یکی از میان این دو می‌تواند در ابتدا دشوار باشد. دراین‌میان، مدل هیبرید دارای موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری است که با دو موتور الکتریکی همراه شده است. این خودرو قدرتی معادل ۲۱۹ اسب بخار دارد و می‌تواند گشتاوری برابر با ۲۸۰ نیوتن متر تولید کند. در آن‌سو، موتور بنزینی RAV4 معمولی هم ۲.۵ لیتری و چهار سیلندری است؛ با قدرت ۲۰۳ اسب بخار و گشتاور حداکثر ۲۵۰ نیوتن متر.

دراین‌میان، بسیاری از مشتریان به‌دلیل قدرت و گشتاور بیشتر RAV4 هیبرید جذب آن شده‌اند تا تجربه‌ی رانندگی بهتری برای خود رقم بزنند. بااین‌حال طبیعتا مصرف کمتر سوخت دلیل اصلی خرید این محصول است. مدل هیبرید RAV4 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و مدل استاندارد هم به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند (میانگین وزنی مصرف درون‌شهری و برون‌شهری).

باید به این مورد هم اشاره کنیم که مدل هیبرید RAV4 از سیستم AWD بهره می‌برد که مدل معمولی فاقد آن است. از لحاظ قیمت هم RAV4 بنزینی از ۲۵ هزار و ۹۵۰ دلار در بازار پیدا می‌شود؛ درحالی‌که خریداری مدل هیبرید دستکم ۲۸ هزار و ۳۵۰ دلار هزینه در بر دارد. به‌طور خلاصه، مصرف سوخت کمتر RAV4 هیبرید و قدرت بیشتر آن، این محصول را به یکی از گزینه‌های جذاب موجود در بازار تبدیل کرده است.

منبع: Motorbiscuit.com

اشتراک گذاری

آرش رستمی

آرش رستمی هستم؛ کارشناس عمران. از سال ۸۸ در مورد IT و سرگرمی‌های دیجیتال قلم‌فرسایی کردم و الان هم با نوشتن درباره‌ی دنیای حمل و نقل مشغولم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *