تکمیل راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان تا ۳ سال آینده

 تکمیل راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان تا ۳ سال آینده

اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا قطار سریع‌السیر سال‌ها ست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در ایران هنوز هیچ قطاری با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نمی‌کند.  پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان که از قم نیز می‌گذرد از سال ۹۳ آغاز شد و قرار بود ظرف ۵ سال به بهره‌برداری برسد. این پروژه ملی با فاینانس کشور چین احداث شد که رقم حدودی آن ۱۳.۶ میلیارد یوان بود. اما بعد از گذشت ۶ سال هنوز پروژه به نیمه راه نیز نرسیده است.

امروز جلسه‌ای با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت معدن تجارت، نماینده بانک مرکزی، پیمانکار و سرمایه‌گذار چینی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد. اصلی‌ترین موضوع جلسه بحث تامین مالی پروژه و بازگشایی باقیمانده LC بود. تاکنون تنها حدود ۴ میلیارد یوان فاینانس برای این پروژه توسط چین تامین و مابقی هنوز فراهم نشده است. در این جلسه سرمایه‌گذار چینی اجرای سریع‌تر پروژه را در دستور کار خود قرار داد.

نقشه راه آهن تهران – قم – اصفهان

قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به طول ۴۱۰ کیلومتر به عنوان اولین پروژه‌ای که قرار است ایران را در زمره کشورهای دارای فناوری قطار سریع‌السیر وارد کند شناخته می‌شود. قرار است قطار روی این خط با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. بعد از تکمیل این پروژه، مسیرهای تهران – مشهد و تهران تبریز نیز به قطارهای سریع‌السیر تجهیز خواهند شد.

منبع: mrud.ir

اشتراک گذاری

رامین جهان پور

کارشناس عمران هستم. از سال 87 مشغول فعالیت تولید محتوا در حوزه آی تی بودم و هم اکنون در زمینه حمل و نقل می نویسم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *