تولید انبوه موتور XU پلاس تا پایان سال

 تولید انبوه موتور XU پلاس تا پایان سال

پروژه‌ی ارتقای موتور XU احتمالا تا پایان امسال وارد مرحله‌ی تولید انبوه می‌شود.

به گفته‌ی مدیرعامل ایپکو، نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی موتور XU، موسوم به XU پلاس، احتمالا تا پایان سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) در این‌باره گفت: «تا اواخر مهرماه، حدود ۵۰ دستگاه از این موتور در خطوط ایران خودرو مونتاژ خواهد شد و در صورت تکمیل خطوط توسط سازندگان، تا پایان امسال این پروژه به مرحله‌ی تولید انبوه خواهد رسید.»

وی در ادامه با خاطرنشان کردن اینکه در سال گذشته، نقشه‌ی راه قوای محرکه‌ی ایران خودرو تا سال ۱۴۱۰ ترسیم شده است، عنوان کرد: «در این اقدام، متناسب با محصولات تولیدی ایران خودرو تا سال مذکور، نیازمندی هریک از طرح‌های محصولی به قوای محرکه مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس، طرح و پروژه‌های مختلف در راستای این نقشه‌ی راه آغاز شده است.»

مهدی رجبعلی ضمن اشاره به سابقه‌ی موتور XU در محصولات ایران خودرو، از «ارتقای موتور XU» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فعلی ایپکو نام برد. او عنوان کرد: «پس از طی کردن آزمون‌های مختلف و مراحل نمونه‌سازی، پنج نمونه از این موتور در خطوط ایران خودرو تولید و برای آزمون‌های نهایی آماده شد.»

مدیرعامل ایپکو همچنین درباره‌ی بهبودهای XU پلاس نسبت به موتور پیشین گفت:

رتبه‌ی آلایندگی این موتور ارتقا یافته و مصرف سوخت آن حدود ۱.۲ لیتر کاهش یافته است. همچنین توان گشتاور این محصول علاوه بر اینکه بهبود یافته، دارای منحنی یکنواخت‌تری شده و از حالت قله‌ای خارج شده است. این اقدام موجب می‌شود تا قابلیت کاهش مصرف سوخت و لذت رانندگی بیشتر برای محصول ایجاد شود.

وی به نسخه‌ی گازسوز این موتور هم اشاره‌ای داشت و از تلاش‌های انجام‌شده برای رفع مشکلات موتور در این زمینه گفت؛ تلاش‌هایی که موجب شده تا محصول «هرچه بیشتر به موتورهای پایه‌ی گازسوز نزدیک شود.»

به گفته‌ی مدیرعامل ایپکو، موتور بهبود یافته‌ی XU قرار است در محصولاتی مانند پژو پارس، سمند و سورن به کار گرفته شود.

موتورهای XU نوعی از موتورهای درون‌سوز هستند که در اتومبیل‌های سیتروئن و پژو مورد استفاده قرار می‌گرفتند. موتورهای XU در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی در بیشتر اتومبیل‌های سایز متوسط این مجموعه به کار گرفته می‌شدند.

منبع: Khabaronline.ir

اشتراک گذاری

آرش رستمی

آرش رستمی هستم؛ کارشناس عمران. از سال ۸۸ در مورد IT و سرگرمی‌های دیجیتال قلم‌فرسایی کردم و الان هم با نوشتن درباره‌ی دنیای حمل و نقل مشغولم.

1 نظر

  • دست از سر موتور ۴۰۵ برنمیدارن اینا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *