آشنایی با کمپانی Wartsila؛ در میان امواج

در این نوشتار، شتابچی نگاهی می‌اندازد به کمپانی Wartsila که در زمینه‌ی حمل‌ونقل دریایی و انرژی فعالیت می‌کند.

نام وارتسیلا (Wartsila) شاید به گوش بسیاری از ما آشنا نباشد، ولی این کمپانی از فعالین مطرح و قدیمی حوزه‌ی انرژی و صنایع دریایی به شمار می‌رود. این شرکت فنلاندی حدود ۱۹۰ سال پیش با راه‌اندازی یک کارخانه‌ی چوب‌بری آغاز به کار کرد و اکنون نزدیک به ۱۹ هزار کارمند در سطح جهان دارد.

فعالیت‌های گروه وارتسیلا را می‌شود به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد: یکی طراحی و ساخت انواع کشتی و تجهیزات دریانوردی و دیگری تولید ژنراتور، احداث نیروگاه و مدیریت انرژی. این حوزه‌های کاری در لوگوی شرکت هم گنجانده شده؛ لوگویی که به‌شکلی انتزاعی دو موج انرژی را، یکی در دریا و دیگری در خشکی، به تصویر می‌کشد.

Wartsila / وارتسیلا
لوگوی وارتسیلا

از محصولات صنایع دریایی وارتسیلا یا Wartsila Marine می‌توانیم به کشتی‌های تجاری، قایق‌های ماهی‌گیری، تجهیزات نظامی دریایی، کشتی‌های تفریحی و قایق‌های بادبانی اشاره کنیم که طبیعتا اجزایی مانند موتورهای دیزلی، جت آبی، دیگ بخار، پروانه‌ها، رانش‌گرها و سکان را شامل می‌شود. پیاده‌سازی سیستم‌های ناوبری و ارتباطی، شبیه‌سازی و مدیریت ترافیک دریایی هم در کنار سایر راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از حوزه‌هایی هستند که تحت پوشش شرکت قرار می‌گیرند. در این میان، کمپانی فوق در زمینه‌ی آموزش، تعمیر، نگهداری و ارتقای این سیستم‌ها هم به مشتریان‌اش، اعم از گروه‌های تجاری، سازمان‌های دریانوردی و کارخانه‌های کشتی‌سازی، خدمات ارائه می‌دهد.

در آن‌سو، وارتسیلا تاکید خاصی هم روی به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک دارد؛ موردی که از اهداف اصلی بخش انرژی این کمپانی، موسوم به Wartsila Energy به شمار می‌آید. این بخش در زمینه‌ی طراحی و راه‌اندازی نیروگاه‌های گاز طبیعی، سوخت مایع، زیست‌سوخت، توربین‌های بادی و… فعالیت می‌کند و تاکنون در توسعه‌ی نیروگاه‌ها در ۱۸۰ کشور دنیا نقش داشته و مجموعا افزایش ظرفیتی معادل ۷۲ گیگاوات را به ارمغان آورده است. یکی از حوزه‌های تخصصی وارتسیلا انرژی، طراحی نیروگاه‌های هیبرید است که با ترکیب پنل‌های خورشیدی با ژنراتورهای سوختی و همچنین به‌کارگیری تجهیزات ذخیره‌سازی انرژی به ثبات بیشتر شبکه انتقال نیرو، کاهش هزینه‌ها و آلودگی کمتر محیط‌زیست کمک می‌کند. در کل، انرژی‌های پاک برای وارتسیلا اهمیت بالایی دارد؛ تاجایی‌که این کمپانی جامعه‌ی ایده‌ال را جایی می‌داند که آلودگی زیست‌محیطی در آن ناچیز باشد.

موتور دو سوختی Wartsila 31DF
موتور دو سوختی Wartsila 31DF که مدل دیزلی آن «بهترین موتور دیزلی چهار زمانه دنیا از لحاظ بازدهی» نام گرفته است

وارتسیلا هدف خود را «توانمندسازی جوامع پایدار با تکیه بر فناوری‌های هوشمند» عنوان می‌کند. شرکت فنلاندی این‌طور توضیح می‌دهد که «توانمندسازی» به‌واسطه‌ی شراکت و همکاری‌های تجاری و اشتغال پویا عملی می‌شود و این مجموعه تلاش می‌کند تا ضمن در نظر داشتن پیامدهای «پایدار» و طولانی‌مدت فعالیت‌های خود، با رعایت اصول اخلاقی و فراهم‌سازی فرصت‌های برابر، تفاوت‌هایی محسوس را برای «جوامع» مختلف (اعم از مشتریان و شرکای تجاری) رقم بزند. وارتسیلا برای عملی کردن هدف خود، هوش مصنوعی و انسانی را با شناخت‌اش از مشتریان درهم می‌آمیزد تا در کنار بهره‌گیری از «فناوری» به‌روز، به راهکارهایی «هوشمند» و داده‌محور دست پیدا کند.

این کمپانی که دفتر مرکزی‌اش در شهر هلسینکی فنلاند واقع شده، تولید و توزیع «هوشمندانه‌ی» انرژی را امری مهم برای فعالین این حوزه می‌داند؛ موردی که برای اجرای آن باید از ترکیب روش‌های مختلف تولید نیرو بهره برد، هزینه‌های نگهداری را بهینه کرد و از تمام تجهیزات به موثرترین شکل استفاده کرد که این موارد نیازمند تحلیل داده‌ها است؛ داده‌های به‌روزی که براساس عملکرد واقعی و وضعیت کنونی تجهیزات نیروگاه‌ها به دست می‌آیند. وارتسیلا ایده‌های فلسفی خودش را هم دارد؛ مثلا اینکه شرکت‌ها باید از بندِ گذشته رها باشند تا در صورت لزوم بتوانند فناوری‌های جدید، مدل‌های تجاری نو و فرصت‌های همکاری تازه را در آغوش بکشند. این کمپانی حتی به‌شکلی بلندپروازانه بیان می‌کند که با بازآفرینی و بازنگری در ساختار شرکت‌ها می‌توان دنیا را هم تغییر داد.

نیروگاه خورشیدی Wartsila / وارتسیلا
نیروگاه خورشیدی وارتسیلا در بورکینافاسو (بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی هیبرید دنیا)

اما خود Wartsila در راستای تغییر دادن دنیا چه‌کارهایی انجام داده است؟ در پایان به برخی اقدامات و پروژه‌های شاخص این شرکت در سال‌های اخیر اشاره می‌کنیم:

  • تامین حدود یک چهارم از کل ظرفیت شبکه‌ی برق‌رسانی در بنگلادش، در سال ۲۰۱۹
  • ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی هیبرید دنیا در بورکینافاسو، در سال ۲۰۱۸ که میزان تولید گاز CO2 در سال را ۱۸ هزار تن کاهش می‌دهد
  • پیوستن به پروژه‌ی Seabin به‌منظور پاک‌سازی اقیانوس‌ها و دریاها، در سال ۲۰۱۷
  • امضای قرارداد با شرکت کشتی‌سازی دولتی چین جهت فروش ۷۰ درصد از سهام بخش موتورهای بنزینی و دیزل وارتسیلا، در سال ۲۰۱۵
  • انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با صنایع سنگین هیوندای در زمینه‌ی تولید موتورهای دوگانه‌سوز LNG، در سال ۲۰۰۷
  • آغاز همکاری استراتژیک با صنایع سنگین میتسوبیشی در زمینه‌ی موتورهای دیزل دو زمانه، در سال ۲۰۰۵

منبع: Wartsila.com Wikipedia.org

اشتراک گذاری

آرش رستمی

آرش رستمی هستم؛ کارشناس عمران. از سال ۸۸ در مورد IT و سرگرمی‌های دیجیتال قلم‌فرسایی کردم و الان هم با نوشتن درباره‌ی دنیای حمل و نقل مشغولم.

2 نظرات

  • ممنون از آقای رستمی مطلب آموزنده‌ای بود

    • ممنون از شما آقای نظریان و نظر لطف‌تون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *